Moby Dick - Klasszikusok könnyedén

moby dick_herman melville eredeti regenyenek.JPGSzerző: Kathleen Olmstead (Herman Melville azonos című regénye nyomán)
Cím: Moby Dick (Moby-Dick)
Fordító: Farkas Krisztina
Kiadó: Alexandra Kiadó
Oldalszám: 152

SPOILERMENTES ÍRÁS!

A Klasszikusok könnyedén sorozat újabb tagját Herman Melville klasszikusa, a Moby Dick című regény képzi. A nagy fehér bálna utáni vadászat sok rendezőt megalkotott, a történetnek számos feldolgozása készült (a legutóbbi 2010-ben). A történet a bosszúvágyról, a fékezhetetlen dühről és a barátság szentségéről szól - csak sajnos nem jó hangot választott hozzá.

Ishmael egy kalandvágyó fiatalember, aki egy nap elhatározza, hogy csatlakozik a bálnavadászokhoz, ezért elszegődik a Peqoud hajóra. A kapitányról különböző szóbeszédek járnak, mindenki szerint nagy hibát követett el Ishmael, mikor az ő legénységét választotta. A férfi csak az indulás után, a nyílt óceánon találkozik a féllábú, öreg Ahabbal, akiről kiderül, hogy már-már beteges késztetést érez, hogy elfogja és megölje Moby Dicket, a nagy fehér bálnát, aki miatt elvesztette a lábát. A bálna többször is felbukkan útjuk során, ám sosem sikerül végeznie vele, így Ahab egyre dühödtebb és elszántabb lesz. 

Bevallom őszintén, Herman Melville-ről, és regényéről nem sokat tudtam korábban, csupán hallomásból ismertem a Moby Dick nevet. Igazából még azzal sem voltam tisztában, hogy miről szól a történet, mivel eddig teljesen hidegen hagyott az egész, még akkor is, ha nagy klasszikusról van szó. Éppen emiatt nagyon örültem, hogy a Klasszikusok könnyedén sorozat tagjaként napvilágot látott ennek a műnek is a rövidített, átdolgozott kiadása, mert magamtól az eredetit nem vettem volna kézbe. 

A történet nagyon jól indul, az első fejezetek alapján biztos voltam benne, hogy egyszer elolvasom majd az eredeti, 1851-ben megjelent regényt is. Ám ahogy haladtunk előre a sztoriban, úgy kezdtem elveszíteni az érdeklődésemet a könyv iránt, a végén pedig örültem, hogy nem az eredetit kellett végigszenvednem, csupán egy kivonatot. Egészen addig, míg Ishmael a hajóra száll, semmi probléma nem volt a történettel, kíváncsian vártam, milyen titkok derülnek majd ki Ahab kapitányról, illetve milyen kalandokba fog keveredni Kvikveg - aki egyébként a regény legérdekesebb és legeredetibb szereplője -  és Ishmael. Az óceánon való utazás sem lett volna annyira unalmas, ha nem annyira monoton és kiszámítható az egész. Moby Dick megjelenik, és mire elkapnák, elúszik, szembejön egy másik hajó, akik épp látták a bálnát, de már elhagyták, Moby Dick megint jön és megy, ahogy a következő hajó is. Az eredeti regényben talán jobban van ábrázolva Ahab kapitány megszállottsága, itt - feltehetőleg a helyhiány és a korosztály miatt - ez kimaradt. Ráadásul nekem a befejezés is túl meseszerű, ahogyan a főhős megmenekül.

Ezt a kötetet leginkább a fiúknak ajánlom, szerintem a lányok többsége unni fogja a történetet, egyszerűen nem tudok kiemelni egy olyan szálat sem, ami miatt nekik ajánlanám. De a kis olvasókat arra is készítsük fel, hogy nem ez lesz életük legjobb olvasmánya, nehogy aztán csalódniuk kelljen.

Értékelés: 10/6