Tetszik, nem tetszik MAJKA

majka.JPGSzerző: Csontos Róbert – Majoros Péter
Cím: Tetszik, nem tetszik MAJKA
Kiadó: Ulpius-ház Kiadó
Oldalszám: 288

SPOILERMENTES ÍRÁS!

Őszintén megvallom, hogy nem szoktam önéletrajzi könyveket olvasni. (Ön)életrajzi ihletésű regényt igen, de amikor egy sztár ír egy könyvet magáról, csak úgy, inkább meghagyom a rajongóknak. Most azonban mégis kivételt tettem Majka könyvével. Mondhatnám, hogy azért, mert könyvesbloggerként kötelességem, hogy minden műfajban otthon mozogjak, de az hazugság lenne. Nem, ezt a könyvet tényleg azért olvastam el, mert érdekelt.

Adott egy sztár – Majoros Péter, ismertebb nevén Majka. Az szinte mindegy, honnan, de biztos, hogy mindenki ismeri őt. Ki a tévéből – Való Világ vagy valamelyik más show-műsor -, ki a rádióból, ki a zenéje által. Mint sokan mások, én is a valóságshow első szériájában hallottam először róla, annak ellenére, hogy nem igazán követtem figyelemmel a közvetítést (talán ha tíz adást láttam a teljes, több évados műsorból, sokat mondok), de a nagy sajtóvisszhangnak köszönhetően megismertem a nevét. Aztán egyre többet láttam nyilatkozni a tévében, és rájöttem, hogy annak ellenére, hogy néha elég alpári tud lenni, meg eléggé szókimondó, mégis nagyon intelligens ember. Egyes nyilatkozataiban állítom, több életbölcsesség van, mint bármely önsegítő könyvben. Na, épp ezért kezdtem bele az alig pár napja megjelent kötetébe, mert kíváncsi voltam, mit alkot papíron.

A kötet tizenhárom nagyobb fejezetből áll, ezek mind egy-egy témát boncolgatnak. Terítékre kerül Majka apjának korai halála, a gyerekkor, a Való Világ, ami megváltoztatta az egész életét, a bulik, a csajok, a drogozások és a piálások, a műsorvezetés különböző tévé- és rádióadókon, a zenekar és a család. Bár egyes részeknél vannak átfedések, így egy-egy sztorit kétszer(-háromszor) is olvashatunk, többnyire sikerült elég jól felépíteni a kötet szerkezetét. Ahogyan a borító is felhívja rá a figyelmet, meg Majka stílusából is ki lehet találni, nem ebben a könyvben fogja visszafogni magát. Szinte minden oldalra jut egy-egy káromkodás, hogy az egy bekezdésre jutó felkiáltójelek számáról már ne is beszéljek. Ezek nem feltétlenül zavaróak, ha az ember nem irodalmi alkotást vár. Mert hogy ennek a kötetnek, ahogyan a többi hasonlónak, az irodalmi értéke a nulla felé konvergál – ugyanakkor érződik is rajta, hogy nem célja a Pulitzer-díj.

Nem tudom, mennyi része van a szerzőtársnak, Csontos Róbertnek ebben a kötetben (csak tanácsokkal látta el Majkát, vagy időnként bele is írt a szövegbe), de naivan elhiszem, hogy főként Majoros Peti gondolatait olvastam a saját megfogalmazásában. A kötet érdekessége továbbá, hogy nem csak az ilyenkor szokásos – jelen esetben 36 oldalnyi – extra lapokat kapjuk teli fotóval, hanem minden fejezet végén egy olyan ember nyilatkozik az adott témában, aki fontos szerepet tölt vagy töltött be a sztár életében: Dopeman, Ábel Anita, Dundika, Curtis, Majka édesanyja, stb.

Persze, bulvárból sincs hiány, ahogyan az várható volt, Majka ugyanis lerántja a leplet a kereskedelmi csatornák világáról – na jó, ez így túlzás, mert a legtöbbet már sejti az ember egy ideje, de kimondva, leírva mégis csak más. Kíváncsi vagyok, hányan akarják majd beperelni őt a személyi jogaik vagy a jó hírnév megsértése miatt. De más témákban is végig őszintén vall: elismeri, hogy drogozott régen, lopott árukkal üzletelt, hogy kivel verekedett össze, kinek szólt be – és amin én meglepődtem, hogy semmi olyat nem olvastam, amit nem néztem volna ki belőle. És itt most félreértés ne essék, nem néztem le eddig sem Majkát, ahogyan ezután sem fogom, mert nem az én tisztem meg- és elítélni őt, csupán azt mondom, hogy ebből is látszik, mennyire magát adta eddig is a médiában. 

Nem bántam meg tehát, hogy elolvastam ezt a könyvet, mert nagyon sok mindenben egyetértek Majkával, és most kellett számomra a megerősítés, hogy nem vagyok egyedül az álláspontommal. Biztos vagyok benne, hogy a kötet siker lesz, tekintve a rajongók számát, és talán meg is érdemli, mert tetszik, nem tetszik, ez Majka.

Értékelés: 10/8