Igaz történet alapján

covers_446948.jpgSzerző: Delphine de Vigan
Cím: Igaz történet alapján (D'apres une histoire vraie)
Fordító: Pataki Pál
Kiadó: Ab Ovo Kiadó
Oldalszám: 264

SPOILERMENTES KRITIKA

Pár évvel ezelőtt jelent meg a Könyvmolyképző Kiadó gondozásában a Semmi nem áll az éjszaka útjába című regény, amely a híres francia szerzőnő édesanyjának állított emléket. Az életrajzi ihletésű kötetről én is pozitívan nyilatkoztam, így amikor véletlen szembe jött velem de Vigan újabb regénye, nagyon megörültem. Főleg, hogy az Igaz történet alapján című írás is a szerzőről szól, ráadásul a kiadói címke („Thriller”) is felcsigázta az érdeklődésemet.

Az új regény cselekménye a Semmi nem áll az éjszaka útjába című kötet megjelenése után játszódik. A hirtelen jött siker (több, mint egymillió eladott példányszám, számos dedikálás és közönségtalálkozó), valamint a családjától kapott sértések miatt Delphine teljesen magába zuhan, oly annyira, hogy idővel egyetlen sort sem képes leírni. Szabályosan retteg attól, hogy tollat kell fognia a kezébe vagy a számítógép előtt ülve e-mailt kell írnia. Ekkor toppan be az életébe a titokzatos L., aki látszólag mindent tud Delphine-ről. Szép lassan átveszi az irányítást a szerző élete fölött, ám Delphine mély depressziójában ebből semmit sem érzékel.

A kötet maga mindenképpen különleges, hiszen tulajdonképpen a Semmi nem áll az éjszaka útjába folytatásának is tekinthető, és mindkettő igaz történeten alapul. Így kialakul az író és az olvasó között egy kis cinkosság, a könyv sorait olvasva pedig sokszor olyan érzésünk lehet, mint ha egy régi ismerőssel találkoznánk évek múltán, akinek rengeteg mesélni valója van.

A regény azonban számomra – mindettől függetlenül – egy hatalmas kérdőjel. A thriller szócskát egész erőteljesen megkérdőjelezném, ugyanakkor bizonyos szemszögből mégis ráhúzható a műre ez a címke is. Olvasóként bennem végig ott kavargott a kétely: valós eseményeket olvasok vagy csak egy labilis elmeállapotú írónő képzelgéseit. Mert erre a kérdésre, hogy mennyi a valóság, pontos választ nem kapunk, mindenkit bizonytalanságban tart mindvégig a szerző. Éppen ezért vagyok igazán nagy bajban: olvasás közben többször kaptam magam azon, hogy unatkozom, hiszen igen lassú folyású a cselekmény, és nem igazán értettem, miért is született meg a nő. Voltak pillanatok, amikor dühös is voltam a szerzőre, leginkább olyan érzésem volt, mintha csak sajnáltatná magát. Egy olyan nő alakja rajzolódott ki előttem, aki nem is akar tenni a sorsa ellen, vagy aki éppenséggel igényli az elnyomást. Úgy éreztem, most nyoma sincsen annak az őszinteségnek, ami a Semmi nem áll az éjszaka útjába című regénynél olyan erőteljesen megjelent, és a szerző csak az újabb hírverés miatt írta meg ezt a történetet. Sokáig nem is tudtam, mit írjak a könyvről. Eltelt több mint egy hét az olvasást követően és most már kicsit más szemmel tekintek rá. Van benne valami igazán félelmetes, ahogy elmosódik a határ a valóság és a képzelet között, és utólag rájöttem, hogy pont ez adja a történet igazi erejét.

Feltehető a kérdés, hogy az Igaz történet alapján mennyire íródott igaz történet alapján. Erre valószínűleg senki nem fogja meg tudni a választ soha, ugyanakkor az is tény, hogy ennyire pontosan leírni azt az állapotot, ami a szerzőt jellemezte, puszta fantázia alapján szinte lehetetlen. Kicsit olyan ez, mint amikor beülünk egy szimulátorba, ami elrepít minket egy másik ember agyába, láthatjuk és átérezhetjük a gondolatait, az érzelmeit.

Szóval, végső soron nem tudom megmondani, hogy ez a könyv jó vagy rossz. A filmre nagyon kíváncsi vagyok, bár van egy olyan sejtésem, hogy inkább a thriller vonulatot fogják erősíteni, semmint a pszichológiai oldalát. Ami kár lenne, mert ez az egyetlen/igazi erénye a könyvnek.

Értékelés: 10/7

A szerző magyarul megjelent regényei

No és én
Semmi nem áll az éjszaka útjába
Igaz történet alapján