Irány Párizs és Sanghaj!

A Pongrác Kiadónak hála egy újabb ifjúsági sorozat kerülhet fel teljes egészében a gyerekek polcaira. Az olasz származású Pierdomenico Baccalario hazájában az egyik legnépszerűbb szerző, hazánkban is szép számmal jelentek meg regényei, illetve olyan kötetek, amelyek megalkotásában szervesen közreműködött.

Az előző részekben megismerkedhettünk négy főhősünkkel, Elettrával, Shenggel, Mistrallal és Harvey-val, akik egy decemberi éjszakán találkoznak először, sorsuk pedig azonnal megpecsételődik. Róma és New York után a kalandok a harmadik kötetben Párizsban folytatódnak, ahol Ízisz titokzatos vitorlája után kezdenek nyomozni, végül Sanghajban érnek véget a negyedik kötettel, ahol együtt lesz a négy felkutatott tárgy, a küldetés pedig befejeződik.

Aki egy kicsit is otthonosan mozog az olasz gyermekirodalomban, annak Pierdomenico Baccalario neve biztosan nem ismeretlen. Csak magyarul három könyvsorozata jelent meg (Ulysses Moore, Century, Cyboria), illetve számos, hazánkban is kapható mese- és ifjúsági regénynél működött közre. (Mint például az Agatha nyomoz vagy a Sherlock, Lupin és én). A  negyvenegy éves szerző legsikeresebb sorozatának, az Ulysses Moore kalandjait elmesélő szériának nemrég jelent meg a tizenharmadik kötete.

A könyv kivitelezéséről csak szuperablatívuszokban tudok beszélni. Az olaszok mindig is figyeltek a minőségre és szerencsére a hazai kiadó is átvette ezt a jó szokásukat. A belső illusztrációk Iacopo Bruno munkáját dicsérik, az ő neve is ismerős lehet a szerző másik sorozata, az Ulysses Moore vagy a Sherlock, Lupin és én-kötetek kapcsán. A köteteket 16 színes oldal díszíti, amelyek manapság igazán különlegesnek számítanak ifjúsági regényeknél (leginkább a memoároknál találkozhatunk ilyen megoldással). Az egyetlen, amit sajnálok, hogy ellentétben az első két kötettel, ezúttal nem fordították le az utolsó oldalon található helyek és tárgyak listáját.

A stílussal már kezdek jobban megbarátkozni, viszont még mindig zavaró tud lenni számomra a jelen idejű írásmód (hiába, nekem olyan, mintha forgatókönyvet olvasnék), de persze ez egyénfüggő. A gyerekek jelleme (amit az előző részekben hiányoltam) is kezd kiforrni a folytatásban, már nem csak sablonfigurákról beszélhetünk, a szerző kicsit színesítette őket (viszont az állandó tegeződést még most sem értem). 

Baccalarionak van fantáziája, tökéletesen ért hozzá, hogyan adagolja a kalandokat, hogyan vegyítse a valós történelmi eseményekkel a saját kitalációit (ami azért jó, mert így a gyerekek akár utána is tudnak nézni, hogy mi az igazság abban, ami felkeltette az érdeklődésüket). Habár a szerző a jól ismert klisékből építkezik, ismét bizonyossá vált, hogy ha a négy őselemre húznak rá egy sztorit, abból rossz nem sülhet ki. A sztori tehát végig pörög, és mivel már ismerjük a főszereplőket, hamarabb be is indulnak az események, ami csak a történet előnyére vált. A tizenévesek jobb ha felkészülnek: ha belekezdenek az olvasásba, kényelmes pozícióban tegyék, mert nehezen tudnak majd kimozdulni abból. 

Ami egyébként nekem különösen tetszett (és ezt valamiért az előző kritikákban nem említettem), azok a közjátékok. Ezek 1-2 oldalas szösszenetek, amelyek a főcselekményt szakítják meg, és eleinte nem is érti az olvasó, hogy miért is szerepelnek a kötetben, ám természetesen ez is értelmet nyer végül. Ugyanígy az is csak a negyedik kötet legvégén derül ki, hogy milyen erők mozogtak a háttérben, miért a gyerekeket választották ki. Tehát, aki eddig kételkedett benne, azokat megnyugtathatok, Baccalario alaposan átgondolta a történetet, mire papírra vetette, egy jól felépített sztorit kapunk összességében, ahol mindenre a maga idejében derül fény.

Pierdomenico Baccalario: Century-sorozat, Pongrác Kiadó
III. kötet A szél városa, ford. Balkó Ágnes, 352 oldal + 16 színes oldal, 3600,- Ft, 
IV: kötet Az ősforrás, ford. Balkó Ágnes, 376 oldal + 16 színes oldal, 3600,- Ft