Bumm!

bumm.jpgSzerző: Mark Haddon
Cím: Bumm! (Boom!)
Fordító: Sári Júlia
Kiadó: Európa Könyvkiadó
Oldalszám: 244

SPOILERMENTES ÍRÁS!

Régi adósságomat rovom le ezzel a kritikával, ugyanis a regényt közel három hónapja olvastam. Mindig csak halogattam a megírását, viszont van egy olyan furcsa szokásom, hogy az olvasott könyvekről az adott évben szülessen meg az írás a blogon, így tovább már nem tologathattam. Igazság szerint abszolút nem hagyott maradandó élményt bennem a könyv (ezért is a kései kritika), de mivel minden általam olvasott könyvről szeretek legalább pár mondatot lejegyezni ide, így kénytelen voltam erőt venni magamon, és megírni a kritikát.

Jimbo egy átlagos srác, akit éppen az iskolából való kicsapás veszélyes fenyeget. Egyik nap azonban társával, Charlieval kihallgatják a tanári szobában zajlott beszélgetést, és közben különös felfedezést tesznek: a legunalmasabbnak hitt pedagógusok igazából földönkívüliek. Együtt erednek a titok nyomába, útjuk pedig egy skóciai faluba vezet, ahonnan hetvenezer fényévnyi távolságra ugranak át. 

Mark Haddontól egyedül A kutya különös esete az éjszakában c. regényt olvastam, igaz annak is van már vagy tíz éve. A könyv nagyon tetszett, így egy akció keretében (szintén évekkel ezelőtt) beszereztem további két kötetét (Valami baj van, Bumm!). Egészen eddig csak a polcomon porosodtak a könyvek (ilyen ez a hörcsögeffektus), októberben azonban kedvem támadt elolvasni ifjúsági sci-fi regényét.

Mert ez bizony ifjúsági regény a javából, de sajnos az olyan fajta, amelyet felnőttek nem igazán tudnak élvezni. Habár az első részen (kb. a skóciai utazásig) nagyon jól szórakoztam, de utána nekem az egész átváltott egy nagy zűrzavarba. Onnantól kezdve az események is felpörögnek, semmi sincs normálisan megmagyarázva, no meg előtérbe kerül a sci-fi vonulat, amiért én nem vagyok oda igazán. Azt sem sikerült eldöntenem pontosan, hogy ez most paródia akar-e lenni, vagy csupán a tizenéves korosztály igényéhez akarja igazítani a történetet, azért ilyen bugyuta. 

Igazából csak az mentette meg a könyvet a félbehagyástól, hogy elég rövid, ráadásul a magyar kiadás pofátlanul nagy betűkkel van szedve (kb. egy elsős olvasókönyvnek felel meg), így kb. két-három óra el is lehet olvasni. Szóval ez most nagyon nem jött össze Haddon úrnak, remélem, a Valami baj van c. kötettel már nagyobb szerencsém lesz, bár biztos, hogy egy ideig pihentetem a dolgot. Egyedül, ami tetszett, az a könyv humora, a szereplők beszólásán jókat mosolyogtam, de ez édeskevés egy jó könyvélményhez.

Értékelés: 10/4