A végzet tébolyult kereke

covers_441617.jpgSzerző: Josh Malerman
Cím: A végzet tébolyult kereke (Black Mad Wheel)
Fordító: Rusznyák Csaba
Kiadó: Fumax Kiadó
Oldalszám: 296

SPOILERMENTES KRITIKA

Josh Malerman első regénye, a Madarak a dobozban nagy kedvencemmé vált, a Ház a tó mélyén nekem kicsit csalódást okozott (bár azóta egy molyos kolléga kritikája rávilágított egy-két dologra a metaforákkal kapcsolatban, amivel sikerült utólag felértékeltetni a szememben a történetet), így kíváncsian vártam, hogy milyen új horrorral lep meg a szerző. A felütés már önmagában is izgalmas: a regényben ugyanis minden gond okozója egy titokzatos hang.

Phillip Tonka hat hónapnyi kóma után tér magához egy kórházi szobában. Az, hogy életben van, valóságos csoda: fél évvel korábban súlyos betegként került be az osztályra, az összes csontja egy időpontban tört el. Senki nem tudja, hogy mi történt vele pontosan, de az amerikai kormány számára különösen fontos embernek számít. Tonka ugyanis három barátjával – a Danes névre hallgató zenekar tagjaival - együtt vágott neki az afrikai sivatagnak, hogy felderítsenek egy rejtélyes és nagyon veszélyes hangot, amelyet fegyverként használhatnak.

Josh Malerman 2014-ben robbant be a könyves köztudatba a Magyarországon is nagysikert aratott Madarak a dobozban című regényével, amelynek megfilmesítési munkálatainak már neki is láttak. A Netflix gyártásában készült mozifilm főszereplője Sandra Bullock lesz, a forgatókönyvet Eric Heisserer, az Érkezés forgatókönyvírója jegyzi, a rendezői székbe pedig az Oscar-díjas Susanne Bier ül. Idén tavasszal hazánkban megjelent a szerző egyik kisregénye, a Ház a tó mélyén, nyáron pedig második könyve, A végzet tébolyult kereke is napvilágot látott. Malerman ha nem ír, akkor éppen a showbizniszben utazik, ugyanis ő a The High Strung nevű rockbanda énekese.

Manapság már meg sem próbálkozom azzal, hogy bizonyos köteteket műfajilag behatároljak. Jelen esetben is gondban vagyok: nem tudnám biztosan állítani, hogy ez a kötet igazi horror, ugyanakkor a thriller jellemzői is hiányoznak, így valahová a kettő közé tudom helyezni. A lényeg, hogy én megint végigparáztam a cselekmény nagyrészét. Kevés olyan horror van, amitől valóban félni tudok (ha ez a jó szó rá), de leginkább azok vannak hatással rám, amikor a természetfeletti jelenik meg még elfogadható szinten. Malerman pedig remekül operál ezzel a regényeivel. A Madarak a dobozban esetében ugyebár főhősünknek szinte végig csukva kellett tartania a szemét, így nem kaptunk semmi kézzel fogható (avagy látható) dolgot arra vonatkozóan, mi is történt a külvilágban. (Ejj, de kíváncsi leszek arra filmváltozatra!) A legújabb regényben is hasonló a szituáció: a félelmet ezúttal egy hang generálja.

Ráadásul a történet is csak szép lassan (egyes kritikák szerint túl lassan) bontakozik ki előttünk. A cselekményt szinte végig két szálon követjük nyomon. Az egyik szál a kezdetekről mesél, avagy arról, hogyan kérték fel a Dunes tagjait a küldetésre, és hogy miket éltek át a sivatagban, míg a másik szál a jelenben játszódik, amikor Phillip magához tér a kómából. Megvallom, én az utóbbi részeket élveztem jobban, itt már a legelejétől kezdve elfogott a borzongás, alig vártam, hogy újabb szeletet kapjak a rejtélyből. Ráadásul itt több az érdekesebb szereplő is, köztük Ellen, az ápolónő, aki idővel főhősünk legnagyobb támaszává válik, valamint Dr. Szands, aki az egyik legizgalmasabb karakterré nőtte ki magát a szememben. Igazi ördögi alak ő, akire időnként a pszichopata jelzőt is nyugodtan ráilleszthetnénk. A sivatagban játszódó részek – megvallom – nekem néhol kicsit unalmasak voltak, ráadásul a történet legvége sem egészen tiszta. (Eleinte arra gyanakodtam, hogy csak amiatt van bennem zavar, mert vonaton fejeztem be a regényt, de több kritikánál is olvastam ezt a véleményt, így nem is vagyok annyira egyedül.)

De mindettől eltekintve a regény beváltotta a hozzáfüzött reményeimet (és Malerman is sikeresen visszakerült a kedvelt írók közé), a kellő borzongást, a rejtélyt, az izgalmakat megkaptam. Kíváncsian várom, mivel lep meg legközelebb.

Értékelés: 10/8

A szerző magyarul megjelent könyvei:

Madarak a dobozban
Ház a tó mélyén
A végzet tébolyult kereke