Három a magyar igazság

Tartja a mondás, és ehhez tartotta magát az Ulpius-ház Kiadó is, aki három új magyar regénnyel képviseltette magát a Könyvfesztiválon. (Az Ördöggörcsöt szándékosan nem vettem ide, mivel az utánnyomás volt.) A krimi, a romantika és az erotikus thriller rajongói örülhettek, hiszen a műfaj legnépszerűbb hazai szerzői jelentkeztek egy-egy friss művel.

adel aliz.jpgKezdjük mindjárt egy könnyedebb műfajjal. A történelmi romantikus regények hazai nagymestere, Fábián Janka immár nyolcadik kötetével képviseltette magát a Fesztiválon. Az Adél és Aliz a múlt század húszas-harmincas éveibe kalauzolja el az olvasót. Az Erzsébet Lányiskola és Kollégium két új növendéke szöges ellentétei egymásnak: Adél makacs, önfejű, éles nyelvű, Aliz a vidéki ember naivitásával és jól neveltségével van felruházva. Az ellentétek már pedig vonzzák egymást, így a két lány hamarosan barátokká válik, kapcsolatuk idővel azon is túllép. A történelem (a Kommün végnapjai, a húszas évek konszolidációja, a frankhamisítási botrány, a gazdasági világválság) azonban ismét közbeszól, a szereplők magánéletére igen nagy hatást gyakorol. Egy régi gyilkosság - amelynek a kötet elején mi is tanúi lehetünk, ez jól meg is hökkenti az olvasót - évekkel később is árnyékként követi a hőseinket, egészen addig, míg el nem jutunk a könyv tragédiáktól sem mentes végéig.
Fábián Janka most is, csak úgy mint többi regényében, remekül eltalálta a kor hangulatát, erre erősítenek rá a mellékszerepben feltűnő valós személyek (például Horthy). A két világháború közötti komor atmoszféra rányomja bélyegét a szereplők viselkedésére, ám mégsem ez jelenti a történet fővázát. Ugyanakkor a szerző tökéletes érzékkel csempészte be a szálak közé a híres frankhamisítási botrányt, vagy a gazdasági világválságot. A történet alapkoncepcióját leginkább Szabó Magda Abigéljéhez lehet hasoníltani: a városi és a vidéki ember szembeállítása, a kezdetben ellenszenves, később baráti kapcsolatot ápoló diákok, a lánykollégiumok hangulata, valamint a lightos lányregény búskomor hangulatba való átcsapása jellemző mindkét műre. Ugyanakkor számos ponton különbözik is attól, így az olvasónak biztosan nem lesz olyan érzése, mintha már olvasta volna ezt a könyvet. A kollégium lakói számára egyik legfontosabb beszédtéma a szerelem, ebben jut nagy szerephez a fiatal Nagy Iván, az iskola kertésze, aki egyetlen férfiként él a diákszálló falai között. Gyorsan pörgő, könnyen szerethető történetet kapunk, amelynek ott a helye a műfaj minden rajongójának a polcán.
Fábián Janka: Adél és Aliz, Ulpius-ház Kiadó, 2013, 332 oldal, 3499 Ft

parfumor.jpg

 

A hazai krimiirodalom is haldoklófélben volt, ám az utóbbi években egyre több tehetséges szerző jelenik meg a piacon. Kondor Vimos és Frei Tamás mellé tavaly egy régi-új író került a magyar olvasók látókörébe: Réti László legfrissebb regénye, a Célpont Párizsban a 2012-es év egyik kellemes meglepetése volt, hát még, mikor kiderült, hogy Réti jó pár éve űzi az ipart, évekkel korábban Marcus Meadow néven jelentette meg krimijeit, humoros írásait. Idén egy vadonatúj, ugyanakkor teljesen szokatlan történettel kápráztatta el olvasóit.
A parfümőr főszereplője Kardos Gitta, a negyvenéves, egyedülálló üzletasszony, aki csak a munkájának él. Parfümőrként személyre szabott illatokat tervez egyedi megrendelésre. Ám ez csak a felszín. Tevékenysége ennél sokkal szerteágazóbb, hiszen kifinomult szaglása segítségével olyan illatokat is érez, amiket más nem. Az illatanyagok megfelelő koncentrációjával képes mások magatartását befolyásolni – és az illető még csak észre sem veszi. Mikor Gittánál új megrendelő jelentkezik, a nő a megbízást gondolkodás nélkül teljesíti, s ezzel végveszélybe sodorja magát és társaival alapított vállalkozását. Mire észbe kap, már többszörös gyilkosság gyanúsítottjaként üldözi a rendőrség, ráadásul bérgyilkosok erednek a nyomába.
Réti írásmódja, stílusa vetekszik a világ legismertebb krimiszerzőivel. Ugyanúgy, ahogy Frei André-történetei, ez a regény is megállná helyét bármely országban, büszkén tekinthetnénk az íróra, bárhol is jelenjenek meg a történetei. Számomra nagyon szimpatikus, hogy a korábban rendőrként, nyomozóként tevékenykedő szerző mindent alaposan végigjár, mielőtt papírra veti gondolatait. Ahogy többször nyilatkozta, ha egy utca részleteiről számol be, az pontosan megtalálható abban a városban, ahol a történet játszódik, ha egy fegyver használatáról ír, akkor azt ő maga használta is. Ezen kívül igyekszik mindig más országba helyezni a történeteit, más vázat adni a történeteknek, hogy azok ne váljanak kiszámíthatatlanná, unalmassá. Jelen kötetének helyszíne - most először -  Magyarország, így a kételkedők bizonyosságot szerezhetnek arról, hogy a leírt kalandok tényleg megtörténhettek-e ott, ahol írja.
Szokatlan, hogy egy férfi író női főhőst választ magának, hiszen ebben mindig nagy a kockázat, ám Réti sikerrel vette ezt az akadályt is. Egy interjúban nyilatkozta, hogy a frissen megírt részeket minden alkalommal átolvastatta a feleségével, hogy biztos legyen benne, valóban úgy gondolkodik-e egy nő, ahogyan azt Gitta teszi a történetben. Ám nem csak ezért érdekes a főhős személye, sokkal inkább mert egy olyan világot ismerhetünk meg a karaktere által, amely eddig jórészt ismeretlen volt előttünk. Hazánk egyetlen, hivatásos parfümőre Zólyomi Zsolt látta el szakmai tanácsokkal Rétit, így erről a munkáról is átfogó képet kapunk, olyat, amelyről elhihetjük, hogy minden egyes szava igaz - még akkor is, ha túlzásnak vagy lehetetlennek tűnik.
Kifogástalan magyar krimi, lendületes történet, remekül eltalált szereplők és egy különleges munka - talán így foglalható össze A parfümőr egy mondatban, de persze, ennél sokkal többet ér.
Réti László: A parfümőr, Ulpius-ház Kiadó, 2013, 496 oldal, 3999 Ft


bomlas.jpgVégül, de nem utolsó sorban, új regénnyel jelentkezett a tinilányok egyik kedvenc szerzője, a szemtelenül fiatal Lakatos Levente is. A Barbibébi és a LoveClub után sokkal keményebb vizekre, a Bomlás az erotikus thriller műfajának igazi gyöngyszeme. Kalandozások a szexuális tabuk és sokkoló gyilkosságok világában. Egy feltörekvő írónő és egy férfi prostituált bizarr munkakapcsolata. A válófélben lévő Szilvia egy pályázat kedvéért az ország legkedveltebb és legfelkapottabb selyemfiújáról, Flóriánról készül regényt írni. Hol a határvonal a túlfűtött szenvedély és az abnormalitás között? Élvezhető-e a megalázottság? Mi történik a felső tízezer asszonyaival a hotelszobák zárt ajtajai mögött? Az események középpontjában a sikeres kriminálpszichológus, dr. Lengyel áll, akinek amellett, hogy egyszerre két gyilkossági ügyet kell megoldania, meg kell küzdenie élete egyetlen, ám csillapíthatatlan démonával: a szexuális vággyal.
A történet végig több szálon fut, több nézőponton keresztül válik egységessé. Egyfelől Szilvia és Flórián kapcsolatát ismerhetjük meg, tanúi lehetünk a találkozásuknak, az első szexnek, valamint az egyre inkább fokozódó aberrációjuknak. Másfelől a Laura-Dóra-Lengyel Dávid trió életébe is bepillantást nyerünk, ők gondoskodnak javarészt a kötet thriller részéről, hiszen hárman nyomoznak a beteg elméjű gyilkos után.
A karakterek felépítése kiváló, szép fokozatosan ismerjük meg őket, ennek megfelelően alakul az olvasó hozzáállása a szereplőkhöz. Vannak olyan szereplők, akiket az elején megkedvelünk, ám a történet végére megváltozik a róluk alkotott véleményünk, és ugyanez igaz fordítva is.
Habár Levente előző könyvei inkább a női olvasók érdeklődésére tarthatnak számot, a Bomlás mindkét nem figyelmét képes lekötni órákon keresztül, hiszen mind a szexualitás ábrázolás, mind a nyomozás menetének leírása egyaránt igazodik a férfi és a női olvasók igényeihez. A gyilkos személyét - jó krimihez méltóan - végig homály fedi, a megfejtés viszont eléggé áll-leesős. Meglepő, hogy egy ilyen fiatal férfi, mint Levente milyen jól építkezik mind a történet, mind a szereplők felépítése terén. Nagy jövőt jósolok neki.
Lakatos Levente: Bomlás, Ulpius-ház Kiadó, 2013, 448 oldal, 3499 Ft

A kritika egy részét dorka88 írta!