Meleg Budapest 1873–1961

covers_770650.jpgA „Duna gyöngyszemének” is nevezett, 20. század eleji Budapest nyitott szexuális kultúrájáról és meleg szubkultúrájáról legalább olyan híres volt, mint feltörekvő polgárságáról, intellektuális és kereskedelmi erejéről, illetve valósággá vált metropoliszi álmairól. A Meleg Budapest lebilincselő történet arról, hogyan értelmezte, szabályozta a homoszexualitást Budapest 1873-tól egészen büntethetőségének megszűnéséig.

Kurimay Anita történész, genderkutató az amerikai Berkeley Egyetemen, majd a London School of Economics gender és szociálpolitika szakirányán szerzett diplomát. Doktori disszertációját a Rutgers Egyetemen írta, "Szex a Duna gyöngyén: A meleg élet és szerelem története és szabályozása Budapesten, 1873 és 1941 között" címmel. A most magyarul megjelent Meleg Budapest című könyve ennek a dolgozatnak azt átdolgozott, kibővített kiadása, amelyben többek között arra is fény derül, hogy ezen időszakban Magyarországon törvény tiltotta a férfiak közötti kapcsolatot, és ez volt az első ország, ahol regisztrálni kezdték a hatóságok a rajtakapott homoszexuálisokat. De valójában közel sem volt olyan rossz a helyzetük, a társadalmi rang sokkal többet számított és ez így maradt a Horthy-rendszerben is. Bár ez idő alatt a leszbikusokkal senki nem foglalkozott, a Tormay-per az egyik legérdekesebb botránytárgyalás volt a magyar történelemben. A regisztrált homoszexuálisok listájának végül 1945 után nyoma veszett, a mai napig folyamatos a kutatás, hogy mit lett a sorsa, többek között felmerült annak a lehetősége is, hogy a listát a kommunisták arra használták, hogy zsarolva ügynököknek szervezzék be a rajta szereplő férfiakat. Kurimay kulturális, orvosi és rendőrségi forrásokat elemezve járt utána annak, miképp történhetett meg, hogy illiberális politikai rezsimek megtűrték, sőt védték a meleg közösséget és annak tagjait.

A kötet érdekfeszítően (és emberközelből) értékeli újra a szexualitás és a mindenkori politika viszonyát, illetve helyezi el újra a meleg közösségeket Magyarország – és Európa – modern kori történelmében. Éppen ezért a hazai megjelenése nemcsak amiatt tekinthető jelentősnek, mert egy magyar származású szerző Amerikában megjelent művéről van szó, hanem mert abból a szempontból is hiánypótló alkotás, hogy a magyarországi meleg kultúráról eddig nem jelent meg ennyire átfogó írás (legalábbis tudtom szerint). Ráadásul azon túl, hogy történelmi szempontból is érdekfeszítő a kötet, a mai politikai helyzetet tekintve aktualitása és üzenete talán jóval nagyobb is, mint mondjuk 10-20 év ezelőtt. Bár mi magunk is ebben élünk, így a saját bőrünkön tapasztalhatjuk meg, mégis kissé meglepő, hogy a 2020-as években a fejlődés helyett a visszalépés jellemzi hazánkban a melegek helyzetének megítélését – legalábbis az ország vezetői minden igyekezetükkel erre törekszenek, de némi bizakodásra adhat okot, hogy a társadalom jelentős része mégsem osztja ezt a nézetet.

9641c72e-b553-4b98-8d32-0f96dce6bd7f.jpgKurimay Anita (Fotó: hvg.hu)

Kurimay Anita nyíltan vállalja, hogy a saját neméhez vonzódik, éppen emiatt kezdett már igen korán, a húszas évei elején érdeklődni a magyarországi meleg múlt iránt, ennek hatására kezdte el kutatni hazánk és a Kelet-Közép Európa homoszexuális múltját. És bár az bizonyos, hogy már a XIX. század végén óriási éjszakai élet jellemezte Pestet, a szubkultúrák még sokkal kevésbé voltak jelen, nem léteztek még a mai értelemben vett identitások, ami igencsak megnehezítette a kutatási munkát. A XIX. és XX. század fordulóján robbanásszerűen kezdtek fejlődni a nagyvárosok, aminek hatására felbomlottak azok a régi keretek, amikor a közösségekben mindenki mindenkit ismert. Az új munkalehetőségek sok embert vonzottak a nagyvárosokba, akik ezáltal anonimitást is nyertek. Jelen kötet is éppen ezért csak a fővárosra koncentrál, noha – mint ahogyan Kurimay is fogalmazott korábban – ha több ideje lett volna, akkor a vidéki városok, falvak meleg történetét is feltérképezi, mert „máig élő tévhit, hogy vidéken nincsenek melegek.”

A Meleg Budapest olvasmányos, közérthető stílusban tárja elénk a homoszexuális szubkultúrának egy apró szeletét, amelyek segítségével folyamatában is láthatjuk, hogy honnan és hogyan jutottunk el a ma is uralkodó állapotokig. Kurimay tényszerűen cáfolja az a tévhitet, hogy melegségnek bármi köze lenne a liberalizmus és a kapitalizmus elterjedéséhez, fejlődéséhez. A szerző Pest, Buda és Óbuda egyesülésének évéig utazik vissza az időben, és mutatja be, hogyan viszonyult az akkori államszervezet a melegséghez, ezt követően pedig megismerhetjük a késői dualizmus – mai szemmel nézve is – modernnek tetsző hozzáállását a kérdéshez. Mindannak ellenére, hogy a Csemegi-kódex – a német mintát követve – is tiltotta a férfiak közötti szexuális kapcsolatot, valódi büntetéskiszabásra csak igazán kivételes esetekben került sor. A jogi tiltás ellenére, ha két férfi nem a köztéren, vagy hatalmas felhajtással létesített szexuális kapcsolatot, akkor sokkal fontosabb volt a társadalmi helyzetük, meg a köztérben mutatott viselkedésük. (Tulajdonképpen ez lehet az előképe a „csak csinálják a négy fal között”-gondolkodásnak.)

Jelentős fordulópontot az első világháború hozott, amelynek kettős hatása volt: egyrészt sok férfi ekkor volt életében először hosszú időre csak férfiakkal összezárva. A társadalom szemében a férfiakat úgy ítélték meg, mint akiknek szükségük van a szexualitásuk kifejezésére, így elfogadottá vált, hogy ha nem volt jelen a női prostitúció, akkor ott akadtak férfiak, akik férfiakkal feküdtek le. A háború után pedig rengeteg katona Budapesten próbált szerencsét. Ezzel egyidőben a városban a háborús tapasztalatok nyomán megjelent az az irracionális félelem, hogy a homoszexualitás fertőzéssel terjed, vagyis „átragad” az emberre. A büntetőjogi felelősségre vonást azonban továbbra is elkerülték a háborús traumákra hivatkozva, ezért inkább egyfajta pszichológiai hadviselést indítottak a homoszexualitás ellen. A kötet egyik legérdekfeszítőbb része – a történelem viharos éveinek köszönhetően – ezután következik: az erős konzervatív váltás, a Horthy-korszak jobbratolódása, a baloldaliak üldözése, Európa első zsidótörvénye és a sok értelmiségi emigrációja ellenére a homoszexuálisok mindennapjaiban nem történt nagy változás a két háború között. Ennek az időszaknak mai szemmel nézve különösen izgalmas és érdekes eleme volt Tormay Cecilé pere, amely összetettsége okán önmagában is megérne egy önálló kötetet.

Összességében egy, a választott témát alaposan körbejáró írás a Meleg Budapest, amely a téma iránt érdeklődőknek mondható kötelező olvasmány, de azoknak is szívből ajánlom, akik maguktól távolinak érzik azt, mert a magyar történelem egy kevésbé ismert szeletével ismertet meg bennünket. Sőt, aki további kutatásokat szeretne végezni, annak a kötet végén található, igencsak terjedelmes hivatkozási jegyzet is nagy segítségére lesz.

Kurimay Anita: Meleg Budapest (Queer Budapest, 1873-1961), ford.: Béres-Deák Rita, Park Könyvkiadó, 400 oldal