Köd utána

covers_811314.jpgSzerző: Alex Dahl
Cím: Köd utána (After she’d gone)
Fordító: Annus Ildikó
Kiadó: Animus Kiadó
Oldalszám: 360

Újabb szerzővel bővült az Animus Kiadó Skandináv krimik sorozata: bár Alex Dahl (a szerzőt nem fűzik rokoni szálak sem Roald, sem Arne Dahlhoz) neve nem teljesen ismeretlen, hiszen a GABO Kiadó gondozásában 2019-ben már megjelent egy regénye A fiú a küszöbön címmel. A Köd utána az olasz divat- és maffiavilágba kalauzolja el az olvasókat.

Liv, akinek életét teljesen titokzatosság övezi, egyedül neveli kilencéves kisfiát, Adriant, aki betegsége miatt meglehetősen visszahúzódó, éppen ezért nem tud kapcsolatot teremteni a körülötte lévő világgal. Egy nap azonban gyökeresen felfordul az életük: feltűnik a színen egy férfi, aki elrabolja a gyermeket és a nőnek is hirtelen nyoma vész. Az ügy felkelti Selma, az oslói újságíró érdeklődését is, így nyomozni kezd Liv múltja iránt, ám eleinte még nem is sejti, hogy mennyire nehéz fába vágta a fejszéjét. Selma korábban az olaszországi divatvilágot is áthálózó maffiahálózatról (eszkortszolgáltatások, drogkereskedelem) írt átfogó és leleplező cikket, azonban az anyag soha nem láthatott napvilágot. Ezzel párhuzamosan megismerhetjük az orosz származású Anastasiát, aki a szegénysorból pillanatok alatt a milánói kifutók csillogó világában találja magát, ám a könnyen jött sikernek hatalmas ára van.

Alex Dahl (teljes nevén Alexandria Bockfeldt Dahl), 1982-ben született Oslóban norvég apa és amerikai anya gyermekeként. Bár Oslóban nevelkedett, szülei révén angolul és norvégul is anyanyelvi szinten beszél. Oslóbsan és Moszkvában orosz és német nyelvészet, valamint nemzetközi tanulmányok szakon végzett, majd a Bath Spa Egyetemen kreatív írásból szerzett diplomát. Első regénye Før jeg forlater deg (szabad fordításban: Mielőtt elhagylak) címmel 2013-ban jelent meg norvég nyelven, ekkor még az Alexandra Bockfeldt név alatt. 2018-ban jelent meg első angol nyelvű regénye, A fiú a küszöbön, amely az egyik legtöbbet eladott e-könyv volt Angliában abban az időben, a The Times pedig a 2018-ban megjelent krimi legjobbjai közé sorolta. Műveit eddig tizenkét nyelvre fordították le, a norvég Dagbladet lap 2019-ben a skandináv krimiirodalom új csillagának nevezte. A Köd utána az ötödik regénye.

alex-dahl-5-of-1-exposure-5_1.jpgAlex Dahl (Fotó: Nina Rangoy)

Alex Dahl műve nagyban különbözik az átlag skandináv krimiktől, sőt, műfajilag is pontosabb lenne a pszichilógiai thriller megnevezés, abból is a „lightosabb” fajta. A regényben ugyanis nincs a szó szoros értelmében vett nyomozás, a négy történetszál közül egyedül Selmánál jelenik ez meg, de ez is sokkal inkább azt a célt szolgálja, hogy megismerjük Liv múltját és személyiségét, minthogy megtalálják az elrabolt gyermeket és az anyját. Habár a történet Sandefjordban veszi kezdetét, ezt a várost is elég hamar elhagyjuk, a fókusz Olaszországra helyeződik, valamint Anastasiának köszönhetően más államokba is „ellátogathatunk”. Amiben viszont a Köd utána hozza a „kötelezőt”, az a társadalomkritika, leginkább a MeToo-mozgalom farvizein evezve. Mert bár a regényben megjelenik az iskolai bullying (Adrian szála), valamint egy erős anya-fia kapcsolat (Liv-Adrian), a hangsúly mégis csak a divatvilágra helyeződik, azon belül is ennek az árnyoldalára. Dahl azonban nem elégszik meg annyival, hogy bevezessen minket, olvasókat a hatalommal való visszaéléssel átitatott valóságba, hanem annál jóval mélyebbre merül: megtudhatjuk, hogyan válnak az álmokkal és reményekkel Milánóba érkező lányokból eszkortok, valamint hogyan lesznek a kábítószerek rabjai az olasz maffiának köszönhetően. Egy kegyetlen világ, és ezzel együtt megannyi emberi sors tárul elénk a kötet lapjairól, amelyek végül szép lassan egybefonódnak.

A történetet négy szemszögből ismerhetjük meg: Adrian, Liv, Stella és Anastasia. Az első kettőt jóformán csak az „elrabolt állapotukban” láthatjuk: a kilencéves gyermek, akinek fogalma sincs, mi történik vele pontosan, a hirtelen változásokkal teli életében felbukkanó alakokról és igazságokról sem tudja, hogyan vélekedjen, ezzel párhuzamosan anyja pedig a távolból is féltő gondoskodással gondol a gyermekére, és minden erejével azon igyekszik, hogy a fia szabadon és sértetlenül távozhasson. A krimi rajongóit minden bizonnyal a Stella-szál fogja leginkább lekötni, mert, ahogyan fentebb is utaltam rá, egyedül az újságírónál beszélhetünk nyomozásról, ő az, aki felkutatja az ismerősöket, családtagokat, hogy képet kapjon Livről, a magának való és titkokkal teli asszonyról. Ugyanakkor mégis Anastasia története lesz talán a legizgalmasabb, hiszen vele együtt fedezhetjük fel a vágyott világot annak minden borzalmával együtt, és bár az olvasó már jóval hamarabb sejti, hogy itt bizony rosszra fognak fordulni a dolgok, naivitásának köszönhetően a nő ezekkel csak jóval később kerül tisztába.

A regény mint krimi/thriller, nem kimondottan erős, hiszen az olvasó jóval hamarabb rájöhet bizonyos apróbb titkokra, semmint a szereplők azt kimondanák, ugyanakkor Dahl érdemeihez az is hozzá tartozik, hogy a lassú építkezés egy nem várt fordulatot is behoz a történetbe, amely az egész sztori új megvilágításba helyezi. És habár ezt is picivel a leleplezés előtt már könnyedén megsejthetjük, ettől függetlenül a Köd utána egy meglehetősen okosan felépített regény marad, amely ugyan nem akar sokat markolni, meg elégszik a kevéssel is, de azt igyekszik a lehető legjobb módon tálalni az olvasóknak.

Értékelés: 10/7

Kíváncsi lettél a regényre? Rendeld meg a könyvet közvetlenül a kiadótól, ezzel is támogatva őket!