Ajándék

ajandek.jpgSzerző: Cecelia Ahern
Cím: Ajándék (The Gift)
Kiadó: Athenaeum
Fordító: Cseicsner Otília
Oldalak száma: 296

SPOILERMENTES ÍRÁS!

Számtalan olyan író van, aki itthon (is) hatalmas rajongó táborral bír, volt minimum egy kirobbanó sikere, amely által megismerte a világ, én mégsem olvastam tőle egy sort se. (Erről a témáról hamarosan lesz egy külön írás is.) Cecelia Ahern pontosan ilyen szerző. Pár évvel ezelőtt jelent meg az Ui. Szeretlek (P.S. I love you) című regénye, és azóta az Athenaeum Kiadó évente kiadja egy újabb regényét a fiatal írónőnek. Szám szerint az Ajándék a hatodik, nálunk is megjelent regénye, és én valami különös oknál fogva ezzel a legutolsó könyvével kezdtem az ismerkedést.

A történet elején megismerünk egy családot, akinek karácsony estéjét megzavarja egy, az ablakukon berepülő pulyka. Hamar kiderül, hogy az apukának egy korábbi házasságából származó srác volt a tettes, aki rögvest a rendőrkapitányságon találja magát. Míg vár az édesanyjára, O'Kelly őrmester elmesél neki egy történetet, ami az elmúlt napokban történt a városukban. Az ő sztorijának (és valójában a könyvnek) a főhőse Lou Suffern, egy menő üzletember, akinek lételeme a munka, mindig ő ér be legkorábban a céghez, és ő az, aki legutoljára távozik. Emiatt a családja teljesen elhidegül tőle: felesége egyedül küzd két kisgyerekük nevelésével, az öt éves kislánya már hozzá van szokva, hogy apja soha nem törődik vele, testvérei és szülei pedig hónapok óta csak a titkárnőjével tudnak beszélni. Lou hamarosan megismerkedik Gabe-bel, egy hajléktalan sráccal, aki meglepő módon hasonlít rá. Mivel úgy látja, hogy a fiú még jól jöhet neki a munkában (pontosabban, hogy előléptessék), alkalmazza a cégnél. Hamarosan feltűnik neki, hogy Gabe hihetetlen gyorsan végzi a munkáját, egyik pillanatról a másikra eltűnik, hogy egy teljesen más helyen tűnjön fel. Ez különösképpen azért bosszantja, mivel ő folyamatosan küzd az idővel:minden vágya,  hogy egyszerre legyen két helyen. Nem is sejti, hogy hamarosan kívánsága teljesül, ugyanis Gabe-től varázserejű pirulákat kap: ha beveszi, megkettőződik, és másnap reggelig két Lou létezik a városban. A férfi megkapja az esélyt, hogy végre rendbe hozzon mindent.

Már olvastam egy-két véleményt Ahern új regényéről, és mindenki úgy vélekedett, hogy nem ez a szerző legjobb könyve, számomra - talán mert ez volt az első, így nem tudtam, mire számítsak - fantasztikus könyv volt. (Persze, ha vannak jobb regényei, annak én csak örülök, azóta már be is szereztem az Ui. Szeretleket, valamint a Bennem élszt.) Könnyedén haladtam az olvasással, és mivel csak esténként jutott időm belemerülni, a hétvégén alig aludtam valamit, mivel nem bírtam letenni a könyvet.

Ahern legnagyobb érdeme talán az, hogy egyszerűen ír. Az egész történet - felépítését is tekintve - leginkább egy filmhez hasonlított: magam előtt láttam a szereplőket, teljesen átéltem, ahogy éreztek, és gyakran hangosan felnevettem. Mert a szerző másik erős oldala a humor. A szereplők (főleg Lou, akinek minden egyes megszólalása mosolyt csal a számra) még a legkomolyabb helyzetekben is feltalálják magukat, leginkább Gabe és Lou beszélgetéseit szerettem olvasni.

A történet befejezése számomra meglepő volt, azonban nálam ezzel a lezárással emelkedett ki a regény a többi közül. Mert bevallom, eleinte egy könnyed kis karácsonyi történetet vártam, de már az első 50 oldal meggyőzött arról, hogy itt bizony nem azt kapom. Ami külön tetszett, az az a keret, amelyet a pulykás fiú és a rendőrőrnagy jelenetei alkottak a történet körül.

Természetesen voltak hibái is a könyvnek, kisebb logikai hibák előfordultak benne, de ez nem vont le a kötet és a mondanivaló értékéből. Mert hogy mondanivalója is van, bár senki ne várjon ettől valami világmegváltót, főleg, hogy a szerző a végén elég szájbarágósan magyarázza el.

A borító nekem túl csicsás, illetve zavar, hogy a rajzolt doboz mellé bevágták egy férfi fotóját (akinek a szerepére nem jöttem még rá). Ilyen szempontól nekem jobban bejön az angol változat egyszerűsége. A fordítással viszont nem volt baj, gördülékeny volt, szerkesztési hibákat sem találtam.

Talán jobb lett volna, ha ezt a könyvet karácsonykor olvasom, mikor (remélhetőleg) odakint nagy hótakaró, idebenn meg jó meleg - csak sajnos akkor regény helyett jogszabályokat fogok olvasni. :)

Értékelés: 10/9