Aranyhaj és a nagy gubanc

aranyhaj.jpgSzerző: Lisa Marsoli (Walt Disney rajzfilm alapján)
Cím: Aranyhaj és a nagy gubanc (Tangled)
Fordító: nincs megadva
Kiadó: Egmont Hungary Kft.
Oldalszám: 80

SPOILERMENTES ÍRÁS!

Emlékszem, gyermekként mindig nagyon örültem, ha születésnapra, karácsonyra vagy éppen csak úgy, kaptam egy Walt Disney Klasszikus mesék-kötetet. Féltve őriztem minden egyes könyvet (összesen tíz volt belőle otthon), és mindig újraolvastam őket, amikor megnéztem az alapul szolgáló mesét. Idővel persze már elvesztettem irántuk az érdeklődésemet (szerencsére a mesék iránt nem, így mindig megnézem a legújabb mozifilmet), de most, hogy láttam, húgom mennyire szívesen olvasgatja a régi kiadásokat, egy új is a kezünkbe akadt, mégpedig az utóbbi évek egyik legnagyobb költségvetéssel készült alkotása, az Aranyhaj és a nagy gubanc.

A történet a klasszikus Grimm-mesén alapul: egy varázserejű virágnak köszönhetően a beteg királynő újra egészséges lesz, és csodálatos gyermeknek ad életet. Ám nem tudják, hogy a virág örök ifjúságot és szépséget is adott annak, aki megfejtette a titkát, így az évszázadokig rejtőző Nyanya Banya elrabolja Aranyhajat, a csecsemőt, akiben a varázserő tovább lakozik. Egy magas toronyba zárja, el a világtól, hogy csak neki ragyogjon. Ám egy nap különös alak bukkan fel a torony ablakában: Flynn, a jóképű haramia, aki vállalja, hogy megmutatja a kinti világot a toronyba zárt hercegnőnek. 

A Walt Disney Klasszikus mesék sorozat közel húsz éve van jelen a magyar könyvpiacon, ez alatt a két évtized alatt pedig gyermekek ezreinek okozott örömet. Jó látni, hogy van még olyan könyvsorozat, amin nem fog az idő, és amellett, hogy az új mozifilmek alapján újabb és újabb kötetek látnak napvilágot, a régi történetek is továbbélnek az újra kiadásoknak köszönhetően. Jelen kötet a sorozat 56. tagja, de mára a hatvanon is túl van a széria (legutoljára a rekordokat döntögető Jégvarázs jelent meg). 

Az új Disney-mesékben főleg azt szeretem, hogy a klasszikus mesékhez nyúlnak vissza, ugyanakkor modernizálják, felturbózzák azt. Az Aranyhaj és a nagy gubanc a Grimm testvérek egyik örökkedvenc történetét, a Galambbegyet (másnéven Rapunzel) dolgozza fel. Persze csak nyomokban lehet ráismerni az eredeti mesére, hiszen a galambbegysaláta helyett bűvös erejű virágot kapunk, amit nem a szegény, kissé önző asszony, hanem a beteg királynő fogyaszt el, valamint Nyanyabanya (az eredetiben Gothel) sem egy alkunak köszönhetően szerzi meg a kislányt. Egyedül a torony és a hosszú haj stimmel, Flynn felbukkanásával pedig egy teljesen új történetet kapunk. Annak ellenére, hogy a Galambbegy számomra az egyik legkedvesebb Grimm-mese, el kell ismernem, hogy a Disney csapata egy jóval logikusabb történetet épített fel. A gonosz boszorkánynak mindvégig megvan az indoka, hogy miért tartja fogva a lányt, valamint Aranyhaj sem az a naiv, védtelen lány, aki általában a mesék hőse.

Habár maga a rajzfilm nálam nem lett nagy kedvenc, húgom nagyon szereti, így ezt a könyvet is örömmel forgatta. Én is kézbe vettem, igaz, kevesebb, mint negyedóra el is olvastam, de meg kell vallanom, hogy jól szórakoztam rajta. Az illusztrációk nem a szokványos Disney-ábrázolást követik, inkább festményeknek mondanám őket, ugyanakkor gyönyörűre sikeredtek, remekül visszaadták a film hangulatát. 

Lányos szülőknek jóformán kötelező vétel ez a kötet, hiszen amellett, hogy minden oldalon színes képek fogadják a gyerekeket, felolvasásra is kiváló, ezáltal újabb közös programmal bővülhet a szülő-gyerek kapcsolat.

Értékelés: 10/10