A marsi

covers_314900.jpgSzerző: Andy Weir
Cím: A marsi (The Martian)
Fordító: Rusznyák Csaba
Kiadó: Fumax Kiadó
Oldalszám: 360

SPOILERMENTES ÍRÁS!

Ha valaki azt mondja nekem pár nappal ezelőtt, hogy én önszántamból sci-fit fogok olvasni, jól körberöhögöm. Ha azt is hozzáteszi, hogy ez a regény tele van matematikával, fizikával és kémiával, egy vaslapáttal jól fejbe is vágom. És ha ezek után még lenne bátorsága megszólalni, és kiegészítené a mondottait azzal, hogy én ezt a könyvet éjszakába nyúlóan fogom olvasni, félretéve minden mást és dacolva a fáradtsággal, biztos vagyok benne, hogy felgyújtom, a helyét pedig sóval hintem be. Most pedig töredelmesen bocsánatot kérek ettől a fiktív személytől, mert neki volt igaza.

Egy hatfős csapat "kirándulást" tesz az űrbe, ám a hatodik napon egyikük véletlenül egy szerencsétlen szélvihar okozta balesetnek köszönhetően a Marson ragad. Társai azt hiszik, hogy halott, de tudják, ha még nem is lenne az, semmi esély sincs a megmentésére, így továbbindulnak. Így kezdődik Mark Watney hihetetlen kalandja, a férfié, aki több mint másfél évet tölt egyedül a Marson, és közben próbál túlélni. Az élelem kevés, a levegővel csínján kell bánnia, ahogyan a vízzel is, és bármelyik pillanatban felrobbanhat körülötte egy sérült berendezés. Ám Mark nem adja fel: emberfeletti erővel küzd a túlélésért, miközben a Földön egy csapat tudós próbálja megmenteni.

Mark Watney kalandjai, és egyben a szerző, Andy Weir sikerszériája három évvel ezelőtt, 2011-ben vette kezdetét. Ekkor került fel az amazonra e-book formájában A marsi, amely rekordsebességgel kezdett népszerűvé válni az olvasók között. Nem sokkal később egy amerikai kiadó felkarolta a történetet, és ez év elején papíralapon is megjelentette. Azóta több mint tíz nyelvre lefordították, mindenhol - így hazánkban is - a sci-fi műfaj sikerlistájának az élén csücsül, a filmet pedig már forgatják - részben Magyarországon. (A rendező Ridley Scott, a főszerepet Matt Damon alakítja,a várható premier 2015 novembere.)

Amikor a Fumax Kiadó a figyelmembe ajánlotta ezt a könyvet, úgy voltam vele, hogy adok neki egy esélyt, végül is nem észveszejtő a terjedelme, és a Térség-sorozat is viszonylag kellemes meglepetés volt számomra, lévén, hogy nem szeretem a sci-fit. Habár most sem vallom magam hardcore olvasónak, el kell ismernem, hogy Weir eléggé közel hozta hozzám a műfajt. 

Ami a legfőbb pozitívum, hogy a történet szempontjából fontos szakkifejezések tökéletesen meg vannak magyarázva, így végig értettem, mi az az EVA, a MLE vagy MFE, anélkül, hogy a szövegkörnyezetből igyekeztem volna kiszűrni a lényeget. Nem tagadom, előfordult párszor, hogy nem igazán értettem, hogy miről is van szó, de éreztem a helyzet komolyságát, hogy mi forog kockán az adott pillanatban. A szerző tehát tökéletesen megtalálta azt a pontot, amit a magamfajta analfabéta elvár egy sci-fi regénytől: abszolút tudományos az egész, mégsem rohanunk világgá a sok technobla-blától. Meg egyébként is: Weir stílusa annyira jó, hogy tőle még a hosszas matematikai és fizikai levezetések, kémiai "elmélkedések" is izgalmasnak tűntek, tutit jobban megszerettem volna ezeket a tárgyakat, ha egy ilyen kaliberű fickó a tanárom.

De emellett sem a sztoriban, sem a karakterekben nem kellett csalódnom. Hála Istennek, semmilyen űrbéli lény nem tette tiszteletét, nem voltak háborúzni vágyó más bolygólakók, csak Mark volt és a természet. Annyira reálisan mutatta be az egész szituációt, hogy simán elhinném, ha a könyv elején ott állna, hogy "megtörtént események alapján", főleg, hogy mindent tudományosan alá is támasztott. Mark pedig a legmenőbb könyves karakter, akivel életemben találkoztam. Akár milyen nagy szarban is volt, soha nem adta fel, és persze végig optimistán állt a dolgokhoz, nem nélkülözve az iróniát sem. Meglepő lehet, de nagyon jókat lehet nevetni ezen a könyvön, hiszen Weir zseniálisan ért a humorral való feszültségoldáshoz. 

Mindent összevetve az év legkellemesebb csalódása volt nekem ez a könyv, őszintén remélem, hogy a szerző nemsokára egy újabb remekművel jelentkezik, a Fumaxosoknak meg nem lehetünk elég hálásak, amiért elhozták nekünk ezt a regényt. Ráadásul egy nagyon igényes kiadásban: nem csak a borító gyönyörű, de a tartalomra sem lehet panasz (és itt nem csak a történetre gondolok, hanem a fordításra, a szerkesztésre és a korrektúrára is). 

Összegezve: ha csak egyetlen könyvet viszel egy marsi kiruccanásra, Andy Weir regénye legyen az: a remek szórakozás mellett kiváló túlélő kalauzként is hasznát veheted.

Értékelés: 10/10