Vadak - A fehér varjú hangja

Vadak 1.

Szerző: Jacob Grey
Cím: Vadak (Ferals)
Fordító: Magyari Andrea
Kiadó: Kolibri Kiadó
Oldalszám: 304

SPOILERMENTES ÍRÁS!

Annyiszor megfogadtam már - és ezt többször le is írtam -, hogy nem fogok belekezdeni újabb sorozatba, mert már a polcomon sincs hely, másrészt az ember jobb esetben ilyenkor évekre lekötelezi magát, ha beválik az adott széria. Jacob Grey Vadak című kötetéra már a megjelenéskor felfigyeltem, köszönhetően az impozáns borítónak, azonban egy ideig erősen tartottam magam. Aztán nemrég megjelent a folytatás is, a kritikák pedig igen biztatóak voltak, én pedig már régóta vártam egy olyan ifjúsági sorozatra, amely Rowling, Darren Shan és más hasonló népszerű szerzők könyveihez hasonlóan el tudnak varázsolni, így hosszas gondolkodás után mégis csak kézbe vettem az első részt.

Krát a Sötétség Éjszakáját követően a varjak vették szárnyaik alá, és nevelték fel. A tizenkét éves gyermek érti a nyelvüket, éjjelente pedig együtt járják Blackstone városának utcáit némi élelem után kutatva. Kra semmit nem tud a múltjáról, egyedül visszatérő álmára hagyatkozhat, amelyben szülei kegyetlen módon elhagyják őt. Idővel azonban az álmokban feltűnik egy rejtélyes alak, akit pókok vesznek körül. A fiú egyik kalandja során megismerkedik Lydiával, a helyi rendőrfőnök lányával, aki nem sokkal később szökött bűnözők karmai közül kell kiszabadítania. Hamarosan világossá válik mindkettejük számára, hogy egy furcsa világ részeseivé váltak, a Vadakénak, amelyek a Sötétség Éjszakáján elpusztították a Szövőembert, a leghatalmasabb Vadat.

Jacob Grey 2015-ben mutatkozott be a Vadak című sorozat első kötetével, amelynek azóta további két folytatása jelent meg (a második rész már magyarul is elérhető). A sorozat a Harry Potter-széria nyomdokain próbál elevezni, Grey világalkotása azonban nem elég egyedi ahhoz, hogy Rowlingéhoz mérjük. Az alapfelállás ugyanis az, hogy minden állathoz tartozik egy Vad, vagyis aki beszéli a nyelvüket és parancsolni is tud nekik. Ha ütközetre kerül sor, az elméjük irányításával csapnak össze az állatok. A kötetben számos Vaddal találkozhatunk - pók, varjú, galamb, farkas, macska, kutya, százlábú, csótány, kígyó -, ugyanakkor Grey tökéletesen megelégszik ennyivel, nem próbálja meg jobban árnyalni a sorozat mitológiáját. Bennem, felnőtt fejjel több kérdés is felmerült - például mi lesz azokkal az állatokkal, ahol kihal a vérvonal, hogyan alakult ki a kapcsolat a Vad és az állatai között, stb. -, ezekre csak remélni tudom, hogy idővel megkapjuk a választ.

A történetvezetés végig lineáris, csak azokra koncentrál, amelyek Kra és a harc szemszögéből fontosak. Hiányoltam azokat a részeket, amelyek a karakterek közötti kapcsolatokat lettek volna hivatottak elmélyíteni, vagy amelyekben jobban megismerhettük volna a szereplőket. (A Harry Potter első részében ilyen volt trollos rész.) Túl egyszerűen haladtunk előre mindvégig, persze, ifjúsági regényhez hűen, mára ez a követelmény. 

Egyébként mindennek ellenére a regény maga izgalmas, végig fenntartja az érdeklődést. Az utolsó harmadban akadtak jelenetek, amiket nagyon élveztem én is, ám spoilerveszély miatt ezeket nem kívánom részletesebben kifejteni, elég annyi, hogy ezekben a fejezetekben kicsit komplexebb képet kapunk a Vadakról. Érezhetően bevezető kötetről van szó (ugyanakkor önmagában is megállja a helyét, hiszen a főszálat szépen elvarrja a szerző, nem hagy függővéget), ez tipikusan az a könyv, amelyből önmagában nem lehetne filmet készíteni. Az elején kicsit lassan haladunk, legalábbis ami a misztikumot illeti. A karakterek egyelőre nem elég árnyaltak, szinte mindenkiről tudjuk első pillantásra, hogy melyik táborhoz tartozik, ez alól egy személy kivétel, de nála is inkább a meglepetés faktor dominál. 

Az ifjúság számára remek olvasmányélményt jelenthet, de viszonylag sok gyilkosság történik benne, így én a kiadó által meghatározott korhatárt felemelném 12 éves korra. A sok negatívum ellenére ennek a korcsoportnak bátran ajánlom, mert biztos vagyok benne, hogy gyerekfejjel én is nagyon élveztem volna, a hibáit csak így, közel a harminchoz veszem észre. 

Értékelés: 10/7

A sorozat magyarul megjelent részei:

Vadak 1. - A fehér varjú hangja
Vadak 2. - Az Éjfél Köve