Hygge – A dán életérzés, amely boldoggá tesz

covers_430427.jpgSzerző: Meik Wiking
Cím: Hygge – A dán életérzés, amely boldoggá tesz (The Little Book of Hygge: The Danish Way to Live Well)
Fordító: Vágó Nándor
Kiadó: Kossuth Kiadó
Oldalszám: 288

SPOILERMENTES ÍRÁS!

Sok helyről lehet arról hallani, hogy évek óta a dánok a legboldogabb nemzet a világon. Egyszer, egy cikkben olvastam a dán gyermeknevelési módszerekről, ami után jobban érdekelni kezdett az életvitelük, a gondolkodásmódjuk. Meik Wiking könyvétől is azt vártam, hogy tüzetesebben megvizsgálja a hygge okait, és egyfajta életvezetési tanácsadó kötetként én is elérhetem ezt a boldogságot. Ennél nagyobbat azonban nem is tévedhettem.

Kezdjük azzal, hogy maga a hygge szó szerint lefordíthatatlan. Gyakorlatilag ugyanolyan, mint a boldogság, a szerelem, a fájdalom szavunk, aminek a tartalmát az érzelmeink adják és nem az értelmezése. De ha mégis körül kellene írni, valami olyasmit jelentene, hogy semmi gondod nincs az életben (ja, de igen: ha nem jutsz hozzá egy egyszerű designnal elkészített vázához), örülsz az apró dolgoknak, együtt vagy a barátaiddal, a családoddal.

Alapvetően a hygge érzést elérni egyfelől lehetetlen, ha csak nem Dániában élsz. Ahogy a könyv is írja, ott senki nem túlórázik, ingyenes az egészségügyi ellátás, mindenki biciklivel vagy gyalog jár (igaz, ez az autók után fizetendő magas adónak is köszönhető). Ezek mind az ország adottságaiból fakadnak, ahogyan például nyáron a nagyon hosszú világosság, télen a nagyon hosszú sötétség – amik mind kihatnak a gondolkodásmódra. Éppen ezért, ha megszakadunk, sem tudjuk átérezni az ő helyzetüket.

Másfelől viszont nincs nagy titka a hygge érzés megtapasztalásának. Ha a külsőségeket nézzük: vegyél pár gyertyát, sütivel és teával felszerelkezve bújj be egy takaró alá és olvass egy könyvet. Vagy menj el bandázni a barátokkal, kirándulni a családokkal. Élvezd az élet apró örömeit, lásd meg mindenben a jót, a szépet. Mivel én alapvetően olyan embernek tartom magam, aki mindennek tud örülni, és igyekszem az életemet optimistán élni, túl sok hasznos tanáccsal nem tudott ellátni a könyv. Sőt, igazából rájöttem, hogy az életem, attól függetlenül, hogy nem vagyok dán, nagyon is hygge.

Éppen ezért nekem nagy csalódás volt ez a kötet, mert egyrészt pontos magyarázattal sehol nem szolgált, másrészt sokszor ismételte önmagát. Azonban voltak érdekesebb részek is, mint például a nyelvészeti kérdések, ahol olyan nemzetek szavait sorolták fel, amik valóban egy-egy érzést fednek le, és amelyek egy szóval nem ültethetők át más nyelvre, vagy például a fentebb említett vázás eset, ami inkább mulatságos, mint tanulságos. Egy picivel többet tudtam meg a dánok életviteléről, de ezekről is szívesebben olvastam volna még többet.

Ajándékkötetnek tökéletes lehet Wiking könyve, mert a kivitelezés valóban dicsérendő: tele van szép, színes képekkel, de maximum ennyi az erénye. A tartalmat még ez sem pótolja.

Értékelés: 10/5