Jó szomszédok

covers_659338.jpgSzerző: Mattias Edvardsson
Cím: Jó szomszédok (Goda grannar)
Fordító: Bándi Eszter
Kiadó: Partvonal Kiadó
Oldalszám: 368

SPOILERMENTES ÍRÁS!

Mattias Edvardsson visszatérő szerzőnek számít a Partvonal Kiadó berkein belül: a Látszólag normális című regényét követően nem sokkal már olvashattuk is a legújabb pszicho-thrillerét, amelyben egy kisváros életébe nyerhetünk bepillantást. 

Bianca és Micke gyerekeikkel együtt a zajos Stockholmból a nyugod Köpingébe költöznek, hogy családi életüket idillikus körülmények között folytassák. Eleinte minden jól is alakul: a férfi állást kap a helyi iskolában, Bianca pedig a gyermekeinek tudja szentelni az idejét, később pedig ingatlanügynökként helyezkedik el. A szomszédságukban ott él az idős házaspár, Gun-Britt és Åke, a bankár Ola, valamint a gyermekét, a tizenéves Fabiant egyedül nevelő, egykor modellként sikereket elérő Jacqueline. Ám ahogy kezdik egyre jobban megismerni a szomszédjaikat, valamint szárnyra kel több pletyka is, Bianca egyre többször kezd szorongani, Micke pedig képtelen lesz helytállni apaként, férjként és tanárként is egyszerre. Amikor a nőt két évvel a beköltözésük után súlyos autóbaleset éri, Micke rádöbben arra is, hogy az emberek, akik mellettük laknak, talán nem is annyira ártatlanok.

Mattias Edvardsson 1977. december 18-án született, írói karrierja mellett középiskolai tanárként is dolgozik (pszichológiát és svédet tanít) Svédországban. Első regénye 2012-ben jelent meg (Dit drömmar färdas för at dö), amelyet azóta további nyolc követetett. A nemzetközi sikert a 2018-as Látszólag normális hozta el számára, amelyet több mint 30 nyelvre fordítottak le (köztük magyarra - ezzel a kötettel debütált az itthoni piacon). Eddigi utolsó, Jó szomszédok című regénye 2020-ban jelent meg. Jelenleg Löddeköpingében él a családjával. 

edvardsson_mattias_5_ccaroline_andersson.jpgMattias Edvardsson (Fotó: Caroline Andersson)

A Jó szomszédok egy meglehetősen lassan építkező, az információkat nagyon apránként adagoló regény, amely képes arra, hogy bizonytalanságban tartsa az olvasóját, miközben mindvégig fenntartja az érdeklődést. Ilyen téren akár okozhat is csalódást: ha valaki pörgős akciót vár, az bizony koppanni fog. Edvardsson műve ugyanis az a fajta regény, amelynek története fokozatosan kúszik be az ember bőre alá, és ha átadjuk magunkat a hangulatának, akkor bizony nagyon sokára fog elereszteni minket. A cselekmény két idősíkon játszódik: a baleset előtt és után, ezek a jelenetek váltják egymást, ráadásul három szereplő (Micke, Jacqueline és Fabian) szemszögén keresztül ismerjük meg a történetet. Ha időrendben nézzük, szereplőinkkel akkor találkozunk először, amikor az Andersson házaspár beköltözik az új házukba, a balesetig lévő kicsivel több mint két év eseményet pedig kisebb-nagyobb ugrásokkal követhetjük nyomon.

A váltott nézőpontú történetmesélésnek köszönhetően nemcsak a három főszereplőt ismerhetjük meg jobban, ezáltal komplexebb képet kapva a személyiségükről, hanem magyarázatot is kapunk arra, hogy ki mit és miért csinált a jövőben. Edvardsson remekül bemutatja ezáltal, hogy nagy részben felelősséggel tartozunk saját sorsunkért, hiszen mindegyik szereplőnek több minden is felróható lenne, külső szemmel ítélve látjuk, hogy mit kellett volna másként cselekedniük. Az élet legnagyobb vesztese hármuk közül Jacqueline, aki képtelen talpra állni, normális partnert találni magának, hiszen ő olyan mélyre süllyedt a saját maga által ásott árokban, amiből segítség nélkül lehetetlen kimászni - csak éppen segítséget sem tud jól kérni. 

"Úgy határoztam, hogy megtanulom elrejteni az érzelmeimet. Elvégre rengeteg lyukba be lehet suvasztani őket. És végtelenül sok vécében lehet sírni."

A jelen idejű események pedig nemcsak azt a célt szolgálják, hogy a szerző bemutassa, mi történt a baleset után, hanem a vádaskodásnak és az elejtett mondatoknak köszönhetően folyamatosan türelemre int az olvasóját, mintha csak azt mondaná, hogy ne hozzunk elhamarkadott ítéletet a szereplők felett, amíg nem tudjuk a teljes igazságot. A történet befejezése egy rutinosabb thriller-olvasónak nem okoz akkora meglepetést - legalábbis az egyik nagy csavar szerintem a regény elejétől sejthető -, de talán nem is ez volt a szerző célja: sokkal inkább az, hogy bemutassa, nem mindig pusztán az a felelős egy autóbalesetnél, aki a volánnál ül, hanem mindannyian bűnösök vagyunk, akik nem cselekedtünk időben. 

A Jó szomszédok olvasmányos stílusának köszönhetően a viszonylag könnyedebb pszicho-thrillerek közé tartozik, amelynek elsődleges célja nem is a félelemkeltés, hanem néhány család életén keresztül annak a bemutatása, hogy mennyire ismerjük a másikat - legyen az akár egy házastárs, egy gyerek vagy egy közeli szomszéd.

Értékelés: 10/8

Kíváncsi lettél a regényre? Itt tudod kedvezményesen megrendelni!